זה לא סוד שהמשק נמצא רגע לפני גזירות כלכליות וקיצוצים נרחבים, ככל הנראה המשק יכנס לתקופת מיתון.
הסטטיסטיקה אומרת שאחת לארבע שנים המשק נקלע למיתון, לכן עליך כמנהל לדעת כיצד להתנהל בתקופה כזו, כיצד להשיט את הספינה בים סוער לתקופות רגועות יותר.
בפוסט המצורף ריכזתי עבורך את שלושת הטעויות השכיחות של מנהלים בעת מיתון ופתרונות לצידם.
המטרה: הגדלת כושר ההישרדות של ספינתך .
טעות ראשונה
קיצוצים רוחביים ללא מחשבה ותעדוף, העיקר להצליח ולהקטין את שורת ההוצאות.
כאשר נלחצים נוטים לקצץ מכל הבא ליד, מחפשים את ההוצאות הגדולות ביותר ומתחילים לקצץ , בדרך כלל ההוצאות הגדולות הינן כוח אדם וחומרי גלם. לא פלא שמיד מתחילים בפיטורי עובדים.
הפיתרון: לקצץ בהוצאות שאינן פוגעות ביכולת של העסק לייצר הכנסות.
לדוג' ניתן למצוא בורות שומן בתהליכי עבודה לא יעילים, שאינן מוגדרים נכון ובדר"כ גם אינם מבוקרים. אפשרות נוספת הינה קיצוץ בסעיף הנהלה וכלליות שנוטה להתנפח בעיתות גאות.
אין טעם לרוץ מייד לפיטורי עובדים, אם אין ברירה ניתן לעיתים להקטין אחוזי משרה לתקופות מסוימות ולחשוב על עוד פתרונות כדי שהעובדים המוכשרים והטובים של הארגון לא יפוטרו.
טעות שנייה
מתנפלים על תקציב השיווק, התקציב שתמיד נראה שאפשר לוותר עליו בקלות. יורדים למחתרת.
זה נכון שקל להיסחף בתקציב זה בעיתות גאות, קל להשתכנע להגדיל את תקציב השיווק בגלל הציפייה להגדלת מספר הלקוחות וההכנסות , אך מנגד לא מומלץ לקצץ בו ללא מחשבה.
הפיתרון: ניתן לראות היכן להתייעל, מהם אפיקי השיווק הנכונים עבורכם, למדוד את התוצאות מכל פעולה שיווקית, לעבוד חכם ועם בקרה.
בהחלט לא לבטלו לחלוטין, זכרו שדווקא בשעת משבר רבים יקצצו בסעיף זה ואתם יכולים לבלוט מול המתחרים שלכם.
טעות שלישית
לקצץ בשירות ללקוח (אם ע"י הקטנת כוח אדם או משאבים אחרים) , באופן זה פוגעים במערכת היחסים שנבנתה בעמל רב עם הלקוח לאורך שנים.
בעידן של היום קשה מאוד ליצור קשר ומעורבות גדולה של הלקוח לעסק , ברגע שהשירות נפגע הלקוחות בקלות רבה יחסית ינסו מוצר/ שירות תחליפי.
בנוסף החזרת האמון למערכת היחסים מול הלקוח בעתיד תדרוש משאבים רבים.
פתרון: ראשית אין לפגוע בלקוח בכל דרך שהיא.
נסו לראות האם ניתן להוריד עומס ממחלקת השירות ע"י בנייה נכונה של תהליכים מול הלקוח במחלקות האחרות. ייתכן והדבר יקטין את הצורך של הלקוח במחלקות השרות.
השתמשו בטכנולוגיה וספקו מידע רב באינטרנט ללקוח.
לכל הטעויות שציינתי מכנה משותף אחד, עצם הקיצוץ פוגע ביכולת החברה לייצר הכנסות.
רגע לפני קבלת ההחלטה על אופן הקיצוץ שאל את עצמך האם הקטנת ההוצאה בסעיף זה תפגע ביכולת החברה לייצר הכנסות?
בנוסף אל תשכח כי כל המשק נמצא בתקופת מיתון, כולל מתחריך, לכן אם תתנהל חכם לעומתם תוכל ליהנות מיתרון יחסי ואף למשוך אליך לקוחות מאוכזבים.
אסיים בציטוט של גון פ. קנדי
"כשהיא כתובה בסינית, המילה משבר מורכבת משני סימנים, אחד מסמל טרגדיה ואחד מסמל הזדמנות"
לקבלת מצגת מורחבת על ניהול נכון בזמן מיתון וכיצד להפוך את המיתון להזדמנות לחץ כאן.
שמי ליאת ברנשטיין, מומחית בתחום הניהול והכספים בעסק. יועצת ומלווה אנשי עסקים כמוך לשיפור התוצאות העסקיות והגדלת הרווחים. בעלת MBA מימון וחשבונאות אונ' תל אביב, B.A כלכלה אונ' ירושלים וניסיון בנקאי עשיר. אני מזמינה אותך להירשם ולקבל מתנה מדריך להתנהלות נכונה מול הבנק שיעזור לך לגייס אשראי בקלות. לקבלת מאמרים נוספים שיבטיחו לך התנהלות פיננסית נכונה ושפע של טיפים ומקורות השראה והעשרה שיובילו את העסק שלך להצלחה- היכנס לאתר שלי www.liat4biz.co.il